Een eerste kennismaking

Dit pekelbakje is in augustus 2013 aangeschaft om de winter mee door te komen. Ik heb voor een 125cc gekozen omdat ik moe werd om alweer met een 50cc van de straat te worden geplukt voor een bezoekje aan de rollenbank. Met alle gevolgen van dien.

De vorige eigenaar verzekerde mij dat het ding (bj. 2008, 1680km) in orde was maar dat bleek anders. Hierover straks meer.

Eerlijk gezegd wilde ik er zo graag eentje hebben dat de gebreken tijdens een proefritje half over
het hoofd werden gezien. Ken je dat?


Maar goed. Als je van een vrij hoge Buell XB12S afstapt (Nou ben ik met m'n 1.74m zelf niet de grootste) dan toch is zo'n klein machientje evengoed wennen.

Vooral het bochtenwerk is een heel andere ervaring. Da's het eerste waaraan iets moet veranderen.
In geval van een bijna-aanrijding betrap ik mezelf op de neiging om vooral de achterrem in te trappen.
Als je met een GPA Aircraft op je hoofd rondrijdt dan is een frontale test de minste optie van allen.
Meestal resulteert het in een hardhandig opgedrongen spraakgebrek en vloeibaar voedsel.

Verder pakt het motortje leuk op. Net een oude Honda brommert die wat langer doortrekt door een vastgezette vervroeging. Op de teller tot de 105 wat volgens mr. Tomtom ongeveer 92 echte kilometers zijn.
Ik ben niet ontevreden.

De styling van de PBR is ronduit verfrissend maar er kan nog zoveel worden gepimpt. Het duurt even voordat het Euro-stuivertje valt en besluit ik om er een mini Buell XB Lightning van te maken. Maar dan zonder duizenden Euro's te besteden aan specialties welke niet bestaan en daarom speciaal gefabriceerd moeten worden. Zo'n jongensdroom die iets te ver is gegrepen, portemonnee-technisch dan.

Zodra het motortje in elkaar zit moet er flink worden getest. Noodstops en tegen de grenzen van de banden rijden. En dat zal best eens verkeerd aflopen.
In het begin hangen er 10" wielen onder en met een +4 verlengde achterbrug zal dat niet veel uithalen.
De Buell stuurt bijv. met een wielbasis van 1324mm scherper dan de PBR.
Even stoppen met het op de zaken vooruit lopen.
Maar laten we starten bij het begin: de sloop!





page 2page 1page 3 page 4 page 5 page6.html main index page 7 page 8 page 09 page 10 page 11