1. De binnenkant



Als kind was ik al een kei in het slopen van vooral verjaardagskado's. Op je zesde vergeet je in de extase van het demonteren al rap de volgorde van die 12 schroefjes. Gelukkig gaat me dat tegenwoordig beter af.

De PBR laat zich gemakkelijk afbreken. Je kunt niet echt zeggen dat de boel degelijk is gemonteerd.
Het valt er bijna vanaf tenzij het is verroest, dan is het een uitdaging om de zaken heel te houden.

Over het originele PBR-frame valt weinig te vertellen zonder vloeken. Aan alles kan men zien dat het is gebouwd met de Franse Chinese slag. Komt het door de smalle oogspleetjes? Werkt men onder donkere omstandigheden? Alles, maar dan ook alles is scheef gemonteerd, gelast of gestanst. Op zich is het niet zo vreemd als je bedenkt dat zo'n motortje voor de importeur niet meer dan $600 per stuk doet (excl. vervoer en inklaren) Als koper verwacht je toch een beetje kwaliteit voor de EUR 1500,- tot 1900,- die je ervoor mag neertellen aan de kassa. Met deze pagina's probeer ik te verklaren dat waarom niet niet zo is.

Het fietsje is nog niet zo oud en alle boutjes komen zonder probleem los. Nu pas zie je hoe knullig het frame in elkaar is gezet. Korte lasstrookjes houden de buizen aan elkaar. Dat had Honda met het aluminium ZB frame een stuk beter voor elkaar. Het oogt als wegwerpzooi. Gelukkig is het motortje beter gebouwd dan het frame want dat bestaat uit omgebogen en platgeknepen tentstokken.

Laat ik er maar niet teveel aandacht aan schenken om de motivatie niet te verliezen. Natuurlijk kan ik kiezen voor een nieuw aluminium frame van 500,- maar de rekening op het eind is straks hoog zat. Bij de eerste calculatie bedragen de kosten bijna drie keer de aanschafwaarde plus alle niet berekende kosten voor boutjes, kabels, slangen, tie-ribs enz.

Bij nadere inspectie blijkt dat er iemand een hap uit het frame heeft genomen. Kom op zeg! Heeft men in huize Skyteam niet kunnen voorzien dat het spruitstuk bij een 125cc groter is dan bij een 50cc? En dan maar ad hoc met de handzaag extra ruimte gemaakt om de carb te kunnen faciliteren? Nee. De vorige eigenaar heeft gepoogd om een ander type inlaatspruitstuk te gebruiken want een langere weg voor de brandstof maakt em sneller. Duh. Meestal blijft het geknoei hangen bij het gebruik van normale kroonsteentjes om draden te verbinden maar dit slaat alles. Wat een gepruts! Je hoeft niet werktuigbouwkundig te zijn onderlegd om te snappen dat deze ingreep grote gevolgen kan hebben voor de starheid van het frame. Bij gewoon gebruik zul je er niks van merken maar tijdens het knee sliden wat ik met dit beestje van plan ben zou de metaal-stress me wel eens kunnen opbreken. Een gewaarschuwd brokkenpiloot telt voor twee mmkay?



Vanwege m'n gemoedsrust wil ik liever niets kwijt over de verdere staat van het kader en aanverwante ledematen. Laten we maar gauw naar de rebuild gaan voordat ik depressief word. (under construction)





page 2page 1page 3 page 4 page 5 page 6 main index page 7 page 8 page 9 page 10 page 11