3.
Alsof je een boom optuigt

Het begint er al een beetje op te lijken. Omdat een onverlaat met de naaf heeft gedraaid terwijl deze nog niet vast zat in de velg is de laatste zichtbaar beschadigd. Om dat te verhullen dacht ik zo slim te zijn om de velg gewoon om te draaien,
oftewel de naaf vanaf de andere kant door de velg te steken.

Tijdens het monteren van de banden heb ik er geen moment meer aan gedacht en na het monteren staat het voorwiel ruim een centimeter uit het lood. In paniek bestel ik div. maten bussen om de boel manueel te corrigeren.

Ik bespaar mezelf een hoop ellende als ik besluit om de velg om te draaien maar dan moet je ook de band andersom monteren. De bandenzaak zit hier op 250m dus dat is geen probleem. Daar tref ik Arie, de eigenaar. Puur toeval want hij heeft de zaak overgedragen aan z'n zoon, die niet uit het vak komt en vooral op geld let. Arie doet het gratis. Tegen een doosje aspirines. Soms ben ik een moeilijke.

Bij terugkeer past alles wonderwel perfekt.
Als eerste zou het achterwiel moeten worden uitgelijnd maar er liggen teveel goodies klaar om de voorpartij over te slaan. De verleiding is te groot.

Bij een eerste passen en meten staan de CNC lamp-oren nogal ver uit elkaar. Bij dit model komen de staanders voor de koplampmontage niet uit het midden maar lopen ze even wijd aan aan de (in dit geval) buitenpoten van de voorvork.

Als je lamp-oren monteert zoals bedoeld dan past er een kleine koplamp tussen. De dubbele Dominator koplamp is hiervoor te breed maar met omgedraaide oren zijn er juist weer bussen nodig van 15mm aan beide kanten. Dit doet vermoeden dat het een nogal brede voorpartij gaat worden. Maar het S-10 gasmasker zal veel goedmaken.

Op eBay een mooi setje bedieningen voor het stuur gevonden, voor weinig. Met baby-blauw en signaalrood ogen de knoppen goedkoop maar het is 100% beter dan de origineel gemonteerde zooi waarvan de knoppen spontaan loslaten. En deze set kost minder dan een OEM prut set. De uitdaging zit em in de stekkerbezetting. Bij de nieuwe set zit aan de linkerkant een female steker, bij de originele een male. Aan de andere zijde idem dito. Vervanging hiervoor heb ik gevonden bij de 4taktwinkel. De kleurenbezetting van de kabels zijn absoluut niet met elkaar vergelijkbaar. Het kost me twee avonden om de nieuwe elementen stekkergewijs hetzelfde te laten werken. Ik ben danook een hobbysleutelaar en geen broodmonteur.

Zo, het gasmasker past als een strakke handschoen over de Dominator koplamp(en). De worsteling die eraan vooraf ging heeft resultaat. De LED lampen ogen goed en ik zie nu dat de stads/parkeerlampjes nog moeten worden vervangen door gele. Deze unit zijn twee echt gescheiden koplampen en geen 'blok' zoals bij de Buell. Dit zorgt voor een kuil in het midden-boven dus zal er nogmaals een gevecht moeten worden geleverd om een voorhoofd--prothese te plaatsen. De lampjes zijn H4 LEDs met resp. 600 Lumen (13W) voor dimlicht en 800 Lumen (16W) voor groot licht. Het dimlicht werkt enkel rechts (vanaf de berijder gezien), bij groot licht branden beide. Met 1600 Lm denk ik voldoende in huis te hebben bij weinig opgenomen vermogen.



Om het motortje soepel op het gas te laten reageren is een inner rotor onsteking het beste maar die komen zonder lichtspoel. Daarmee komt ie niet door de binnenkort door de EU opgelegde APK-keuring voor motorfietsen. Zo telt een uitgestoken hand vanaf 1968 niet langer als richtingaanwijzer. Er moet nou eenmaal licht op zitten en werkende pinkers, tacho-verlichting etc. Een vliegwiel voor/met lichtspoel weegt al gauw 400 gram en is een extra ballast voor de krukas. Het blokje zal minder snel oppakken met als troostprijs dat het stationaire toerental omlaag kan zonder nerveuze, stotterende bijwerkingen.

Hier droomde ik even weg. Het gaat hier niet over het originele 125cc 6.8 pk blokje maar om de uiteindelijke keuze van een nieuw blokje: een UPower 150cc tweeklepper met 18.5 pk. In motorjargon is dat peanuts maar voor een bike op 10 Inch wieltjes is zoiets een weelde. Als caburateur valt de keuze op een Daytona Mikuni PE28. Ik trek me niets aan van Hildo's relaas met deze carb. Soms moet je wat met de sproeierbezetting spelen en daarom valt de keuze op een draaibaar spruitstuk, zo kun je zonder demontage bij de vlotterbak komen.

-binnenkort meer-




page 2page 1page 3 page 4 page 5 page 6 main index page 7 page 8 page 9 page 10 page 11