4.
Het kan altijd beter

De meeste delen voor de PBR zijn besteld op internet en komen van verre. Al gaan de geruchten dat het kopen uit Aziatische landen een aanzienlijk risico met zich meebrengt, de grootste ellende komt juist van dicht bij huis. Van een Belgische webshop die je pas na drie weken informeert over een onderdeel dat niet meer verkrijgbaar is tot een Nederlandse internetboer die de boel ronduit voor de gek houdt. M'n grootste aanvaring heb ik met de firma Leertouwer uit Soest. Kepspeed heeft een te korte achteras bij de achterbrug geleverd en voornoemd bedrijf heeft er eentje online staan: een 12mm x 250mm as voor Honda MTX en Skyteam PBR. Deze dus meteen besteld. Daags erop levert de koerier een grote doos met daarin een kleine as. Een TE kleine as. Met z'n 235mm steekt deze nog net niet door de kettingspanner. Okee, da's niet goed en ik mail Leertouwer. Een reactie blijft uit. Toch maar eens bellen.

Ik krijg Henk aan de lijn.
Henk is van het type vaders-wil-is-wet.

Pas als ik hem op het mailtje attendeer komt z'n geheugen terug want blijkbaar heeft Henk deze wel gelezen.? Geen punt voor Henk, hij stuurt een nieuwe op. Nu maak ik overal foto's van en dat blijkt van pas te komen. As nr. 2 is met 258mm te lang en de draad loopt niet tot aan de aanslag. Dit machientje moet gaan meedingen in de prijzen op minibike-shows. De ruimte opvullen met ringen gaat zeker minpunten opleveren dus ik klim wederom in de telefoon. Daar is Henk weer. Dit is toch echt de as die u heeft besteld, zegt een al wat norsere Henk. Ik stuur Henk een mail met foto's van het label met daarop de maten 12x258. Na een diepe zucht zegt Henk dat ik ook deze as terug mag sturen en dat hij naar een oplossing zoekt. En jawel hoor, twee dagen later ontvang ik een as met de juiste maten, maar dan zonder een fraaie zeskant flenskop maar met een lullig Piaggo-achtige rondkop met een gat erdoor. Noem me een zeurpiet maar voor een showmotortje dien ik te krijgen wat ik bestel en geen tussen-oplossing. Als je het niet kunt leveren, haal het artikel dan van je website. Dan kijk ik wel ergens anders. Wedden dat het artikel er nog steeds op staat?
Henk jonguh, ik ben misschien een zeikerd maar jij bent een lul! Tip van mij: doe geen zaken met Leertouwer.
Dat moest ik effe kwijt.

--------------------------------

Omdat het motortje geheel wordt herzien zijn er maar weinig passende onderdelen te vinden dus gaan we zelf aan de slag. Zo'n webshop als Aluminiumopmaat.nl is dan een uitkomst voor de zelfbouwert. Het grootste voordeel: je hoeft geen hele plaat te kopen als je maar een stukje nodig hebt. Bij de bouwmarkt is dat wel effe anders. Met wat ruim meetwerk de bestelling de deur uit gedaan en verrassend genoeg was alles een dag later al binnen.

Met een decoupeerzaag en twee vijlen aan gereedschap dienen er vervolgens een rem-anker, een basisplaat voor de kentekenplaathouder, een beugel voor het achterlicht en een bracket voor het instrumentarium te worden gesculptuurd.
Mocht je wel eens ronde gaten hebben moeten maken zonder zo'n fijne zevengatenzaag voor metaal dan begrijp je wat voor een monnikenwerk het is om zoiets te realiseren.

De bracket dient achter een windscherm te passen met een gelijke ronding want anders stoor je je er aan als je er maar naar kijkt. Dat valt nog niet mee want een passer met armen van 3 meter, die heb ik niet.

Het buigen van 4mm aluminium plaat valt tegen. Het past ook niet diep genoeg in de bankschroef. Op m'n schietclubje tref ik bankwerker en motormaat Richard die mij hiermee verder helpt. De ronding in het beugeltje voor het achterlicht heb ik verkregen door het plaatje op twee tuinbalken te laten rusten en er met een grote PE gasbuis deze in model te drukken. Niet verder vertellen he. Allez, op naar de poedercoater!




page 2page 1page 3 page 4 page 5 page 6 main index page 7 page 8 page 9 page 10 page 11