5.
Wie niet zaagt, wie niet wint



Het langverwachte motorblok is eindelijk binnen. Op 't eerste gezicht een gewoon YX 150cc blokje maar schijn bedriegt. De kleppentrein is afgekeken van de Kawasaki KLX 110, de distributie is eveneens van het Japanse type dus geruisloos. Boring x slag is resp. 60 x 53 mm, een lange slag dus. De mannen van Upower in Bretagne hebben er onder kundige leiding van Philippe Le Mercier 3.5 pk extra uit weten te kietelen. Het vermogen komt nu, zonder een overdreven compressieverhouding, op 18.5 pk bij 10.000 rpm en 12Nm bij 8500 rpm. Daarmee doet het amper onder voor de 19~21 pk welke OORacing in Engeland eruit weet te persen. De kop is geflowed en niet geport of voorzien van een hoge compressie-zuiger. Daarmee valt een extra 5 pk te behalen maar dat gaat ten koste van de betrouwbaarheid en levensduur. Er hoeft niet mee te worden geraced en als de PBR straks 130 km/u loopt dan is het goed zat.

Tijdens de levering kwam de vervoerder kwam de doos voor de deur nog even met de adressticker omhoog draaien. Het blok is leeggelopen in de verpakking en het ontstekingsdeksel, welke bovenin de doos is geplaatst naast andere losse componenten, is doorboord door de versnellings-as. Op dit moment is nog niet bekend of PostNL stoer de verantwoordelijkheid neemt of met het vingertje wijst naar de Franse vervoerder.



Het monteren wil niet erg lukken: het blok past niet! Op alle Skyteam modellen hang je het er zonder moeite onder behalve bij... een PBR natuurlijk. Er zit niets anders op dan de botte bijl erbij te halen. En waar gehakt wordt vallen spaanders, in dit geval de lak aan de rechterkant van het frame. De nok op het motorblok waar de slang van de carterontluchting uit steekt heeft al snel ruzie met een framebuis. Deze buis zit vast aan de buis voor de bovenste motor-ophanging en lijkt bedoeld om de krachten in de lengterichting op te vangen. Daar dient een nieuwe, massieve stang aan te worden opgelast. Eerst de boel passend zien te krijgen. Het frame zal opnieuw langs de poedercoater moeten, maar dat is voor na de zomer.
Het wachten is nu tot de 17! zijdeglans zwarte onderdelen terug zijn van de coater, dan kan de elektriek worden aangesloten. In de tussentijd wordt er werk gemaakt van het polijsten van de benzinegang van het spruitstuk.




page 2page 1page 3 page 4 page 5 page 6 main index page 7 page 8 page 9 page 10 page 11