6.
Even iets uitlaten



De stoere dubbele boven-uitlaat werd al vroeg ingeruild voor een twin under. Dat bleek een grote fout. Die dingen maken zoveel herrie dat je in Den Helder al kunt horen als je in Alkmaar het grote asfalt betreedt. Of in Gent al verneemt dat je in Oostende de motor start. Voor zoveel geld (van 145 tot 180) heb je echt een miskoop. Maar wel eentje van RVS! Naast de herrie en backfire moet de hoofdsproeier worden aangepast. Dat hebben we niet gedaan.

De doorlaat van de bochtmond is zichtbaar kleiner dan die van de 'double over' en dat merk je meteen in het vermogen en topsnelheid. Nu is die dubbele bocht wel wat waard dus daar bouwen we op verder. Er komt een nieuwe, bredere binnenmaat op de bocht. Die boor je dus niet uit maar deze wordt vervangen door een nieuw aangelaste 'kop'. Beide schreeuwdempers zijn overigens via eBay verkocht voor een schamele €30,- Maar eerlijkgezegd is dit bochtenwerk mij wel €120,- waard.

Ondanks het feit dat deze herrie-dragpipes kwa looks de originele Buell race uitlaat dicht benaderen valt de keuze op twee NHRC dempers in carbon uitvoering. Er worden twee busjes gedraaid om het verschil in diameter van de innemende kant (van 38mm naar 43mm) op te vangen. Met dank aan Mulder Metaal in Borne, die naast aan grote kermis-attracties ook op de millimeter werken. I love it when a plan comes together. (vrij gestolen naar A-team's Hannibal Smith)



De NHRC alu dempers in carbon bus zijn binnengekomen. Met dank aan Coos Matser in Zwolle die graag advies geeft en echt de tijd voor je neemt. Hildo, nog bedankt voor de tip! Deze fraaie dempertjes komen compleet met ophangbeugels, kraagbussen, bouten, pakkingen en DB-killers. Zelfs twee maten inbussleutels zijn meegeleverd. Per demper! De busjes passen zo nauw dat een pakking niet nodig is. De spanveren worden er wel aan gehangen maar die zijn eigenlijk overbodig. Mooi, alweer iets klaar.






page 2page 1page 3 page 4 page 5 page 6 main index page 7 page 8 page 9 page 10 page 11