7.
Opstappen!


Om de knietjes niet de beperking van de draaicircel te laten zijn is er gekozen voor een backstep kit. Deze komen in vele maten en idem prijskaartjes. ARC heeft deze al voor 152,00, G-Craft levert ze voor 499,00. Nadeel is dat ze beiden blank alu zijn en voor de huidige kleurstelling zijn zwarte steps gewenst. Een tussenkeuze is gevonden in een set van Faddybike. Deze set is mooi zwart geanodiseerd maar kwa pegs iets minder verfijnd dan voornoemde merken.

Geeft niks.Voor 200,00 is dit een goede keuze. Dacht ik.

Het ontvangen pakket lijkt mooi compleet, met een rempookje voor trommelrem en eentje voor een schijfrem. Maar de vraagtekens dienen zich al aan bij de meegeleverde afstandbusjes. Ik kom er tekort! Even rammelen in de eigen bussendoos biedt uitkomst. Toch jammer dat de plaatjes op de website anders blijken dan de werkelijkheid. Niet getreurd, hier passen we een mouw aan.

Om te beginnen zit er een erfenis van de originele trommelrem in de weg. De as van het rempedaal loopt door een aangelaste buis die door het onderframe loopt zodat de rechterset gedwongen 3 cm van het frame moet worden geplaatst. Als je deze naar voren zou plaatsen dan kan men doorgaan voor een broekenwapper a la low rider :)

Links is de set wat dichter tegen het frame geplaatst waardoor het een a-symmetrisch geheel wordt. In de volksmond ookwel scheel genoemd. Gaan we aan de rechter rembuis zagen of..? Nog even niet. Eerst maar eens zien of alles verder wil passen.

Het volgende probleem zit em in de meegeleverde bracket voor de rempomp. De hartafstand voor montage bedraagt 30 mm! Terwijl een hartafstand van 45 mm gebruikelijk is zoals bij de grote broers. Maar het is daarom ook geen echte motor, he. Een zelfgemaakte strip hangt de rempomp stevig op. Uitlijnen op de rempedaal betekent dat de pomp aan de buitenkant van de bracket moet worden geplaatst. En waar laat je het reservoir met remvloeistof.

Een geboord plaatje achter de bracket om het bovenste ophangpunt van de rempot vast te zetten biedt uitkomst. Alleen staat de cylinder niet meer in lijn met het rempedaal. Dat lossen we op door met een M6 draadstang de rempomp zijdelings te bekrachtigen.

Op eBay vinden we een rempot met ingebouwd reservoir. Daarmee is het zoeken naar een ophangpunt voor het vloeistofreservoir ten einde.

Het meest praktische probleem dient zich aan: geen kickstartpook gaat voorbij aan de 13 cm uitstekende backstep footpeg. De enige optie is een wide kickstart a la Kitaco maar deze blijkt niet breed genoeg.


Carsten heeft een optie: inklapbare voetsteps/pegs. In combinatie met de wijde kickstart is dit de enige optie en hop, met verzendkosten erbij zijn we weer 70,00 verder.
De backstep set komt nu (incl. rempomp en verzenden) op 360,00 maar het werkt!

___________________________________________

Een motorblokje verwisselen heeft meer voeten in aarde dan twee bevestigings-bouten. Dit YX blokje heeft een ietwat verhoogde compressie. Dat betekent dat een geslaagde kick-start alleen werkt als de zuiger over het BDP staat. Velen voor mij hebben zo'n blokje aan flarden getrapt zonder er een meter mee te hebben gereden.

De Yamaha XT 500 had daar al een kijkglas voor bovenop de cylinderkop. Daarmee kon je de stand van de uitlaatnok zien. Handig!

Philippe van UPower wees me op een in eigen huis ontwikkelde CDI met een extra vervroeging tot 3000 RPM. Dat levert naast het starten zonder kickbacks ook extra koppel in de lage toeren. Plug&play.

Het toerental is gelimiteerd tot 12000 RPM. De powerband loopt tot 10000 RPM en daarboven heb je met de standaard klepveren alleen maar last van zwevende kleppen en daarom een prima limiet.




page 2page 1page 3 page 4 page 5 page 6 main index page 7 page 8 page 9 page 10 page 11