Licht aan de horizon

Er zijn vele tellers te koop en dankzij internet zijn die er 'voor 't uitkiezen' maar da's afhankelijk van het budget. Gekozen is voor een immitatie-KOSO teller en een JDM olietemperatuurmeter, zij het met een andere opdruk. Het aansluiten valt reuze mee al heeft de SS182, zoals de nep-KOSO wordt genoemd, een niet bestaande gebruiksaanwijzing nodig.

Zo reageert de toerenteller op de negatieve puls van de bobine/bobijn. De naald slaat nogal wild uit en is moeilijk afleesbaar. Een Russische hobbyist heeft de oplossing gevonden in een 1Mf condensator welke tussen het signaal en de teller wordt geplaatst. Deze geeft nu een rustig beeld.

Zonder olietemp-input geeft de olietemperatuur-meter alleen de batterij-spanning aan.


Het project begint vorm te krijgen. Na alle details zien we nu het resultaat en verdomd, de voorkant heeft inderdaad veel weg van de Buell. We wisten van tevoren dat dit de voornaamste overeenkomst zou zijn. En dat is redelijk gelukt. Een enkele uitlaatdemper aan de onderzijde was niet haalbaar zonder compromissen. Daar is niet voor gekozen. Maar wel voor de brute voorpartij met upside-down voorvork en Buell-like spatbord. Details waarvoor bewust is gekozen zijn er teveel om op te noemen. Het resultaat is een klein 150cc motortje waar je net als de Buell niet omheen kunt als je enig oog hebt voor detail.

Het wordt tijd voor een indruk van hoe deze Skyteam PBR uiteindelijk
is geworden en zich onderscheidt van alle andere PBR's, al was 't maar om de roestbestendigheid.
Als uitgangspunt zou dit pekelbakje enigzins op de XB moeten gaan lijken en deze opzet is redelijk geslaagd. Natuurlijk, je moet van het ontwerp houden om het te kunnen waarderen. Daarin herkennen de XB en de PBR elkaars gelijke. De knoeier die beiden heeft gebouwd kan tevreden zijn.

Op naar de plaatjes!


page 2 page 1 page 3 page 4 page 5 page6.html main index page 7 page 8 page 09 page 10 page 11